Piispa Häkkinen Kangasniemellä

Kirkkoherra Matti Tolvasen mietteitä

Seurakunnassamme on meneillään piispantarkastus. Edellinen piispantarkastus pidettiin vuonna 2011. Niin kuin tuolloin, niin nytkin tarkastuksen hoitaa piispa Seppo Häkkinen.

Sana ´piispa´ tulee kreikan sanasta ´episkopos´. Se merkitsee tarkkaan käännettynä ´ylhäältä/päällekatsojaa´. Hyvä käännös piispa-sanalle on ´kaitsija´. Piispan tehtävänä on kaitsea seurakuntia niin, että niissä evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein jaetaan. Piispan ydintehtäviin kuuluu myös pitää huoli kirkon ykseydestä.

Piispantarkastus on seurakunnassa aina suuri juhla. Se antaa seurakunnalle mahdollisuuden tarkistaa suuntaa, korjata toimintatapoja ja rakentua hengellisesti. Näin toivomme tapahtuvan meneillään olevassa piispantarkastuksessa.

Matti Tolvanen

kirkkoherra