Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. (Joh.3:16)

Aikuisrippikoulu Kangasniemen seurakunnassa

Rippikoulun voi käydä myös aikuisiällä. Rippikoulussa pääset perehtymään elämän ja uskon kysymyksiin. Kangasniemen seurakunnassa voit käydä rippikoulun yksityisesti sopimalla siitä jonkun pappimme kanssa. Jos halukkaita aikuisrippikouluun on useampi, voidaan aikuisrippikoulu toteuttaa myös pienessä ryhmässä. Aikuisrippikoulun voit aloittaa missä vaiheessa vuotta tahansa sopimalla siitä papin kanssa.

Useimmiten rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Rippikoulun voit käydä myös tulematta konfirmoiduksi. Aikuisrippikoulu ei maksa mitään.

Miksi rippikouluun aikuisiällä?

Aikuisiällä rippikoulun käymiselle voi olla monenlaisia syitä. Osa haluaa etsiä suuntaa ja tarkoitusta elämälleen tai pohtia uskon kysymyksiä. Osa haluaa käydä rippikoulun, kun suunnitelmissa on kirkkohäät. Joku on saanut kutsun kummin tehtävään, mikä edellyttää rippikoulun lisäksi konfirmaatiota. Oli syy rippikoulun käymiselle mikä vain, se on jokaiselle hyvä paikka, jossa punnita elämän arvoja, valintoja ja omaa katsomusta.

Aikuisrippikoulun kesto

Aikuisrippikoulun kesto on vähintään 20 tuntia. Erilaiset elämän ja uskon kysymykset voivat kuitenkin vaatia paljonkin kypsyttelyä. Myös aikuisten tarpeet, elämäntilanteet ja mielenkiinnon kohteet vaihtelevat ja joskus voi olla tarpeellista käyttää rippikoulun käymiseen enemmän aikaa. Aikuisrippikoulun kestosta ja tapaamisista sovitaan papin kanssa aina erikseen. Henkilökohtaisessa rippikoulusuunnitelmassa voidaan ottaa huomioon muun muassa aikuisen oppijan tausta, elämäntilanne, syy osallistua aikuisrippikouluun sekä henkilökohtaiset tavoitteet ja toiveet rippikoululle ja sen aikataululle.

Rippikouluun kuuluu rippikoulun ja papin tapaamisten lisäksi osallistumista paikallisen seurakunnan elämään ja toimintaan sovitulla tavalla. Rippikoulun toteuttamisessa on mahdollista hyödyntää myös sähköisiä oppimisalustoja ja työkaluja. Myös silloin kun sähköisiä työkaluja hyödynnetään, kuuluu rippikoulun käymiseen osallistumista seurakunnan elämään sekä vähintään kaksi tapaamista papin kanssa. Toinen tapaamisista voi olla kaste tai konfirmaatio.