Rippijuhlat

Konfirmaatio

Konfirmaatio liittyy kasteeseen. Kastetuille nuorille annetaan rippikoulussa opetusta, joka jo itsessään on konfirmaatiota, vahvistamista. Rippikoulu huipentuu konfirmaatiojumalanpalvelukseen, jossa nuori tunnustaa uskonsa, hänet siunataan apostolisella siunauksella ja hänen puolestaan rukoillaan.

Konfirmaatioon osallistuminen on vapaaehtoista. Konfirmaationsa jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Hän saa myös oikeuden päästä kummiksi. Lisäksi konfirmaatio antaa oikeuden asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa.

Lisätietoa kirkon sivuilta: evl.fi/konfirmaatioLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva konfirmaatiosta

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen