Seurakuntakeskus, purettu syksyllä 2022 pitkään kestäneiden sisäilmaongelmien vuoksi

Seurakuntakeskus

Kirkkoniementie 2, 51200 Kangasniemi

0400 143 600

Kahdessa juhla-ja kokoussalissa järjestettiin seurakunnan omien tilaisuuksien lisäksi myös yksityisten ja yhteisöjen tapahtumia. Kappeli oli pienimuotoisiin vihki-ja kastetilaisuuksiin sopiva juhlatila.

Tilojen varaukset kirkkoherranvirastosta pu 0400 143 600 ma-pe klo 9-12.

Kangasniemen keskustassa, Puulaveden läheisyydessä sijaitseva seurakuntakeskus rakennettiin 1968. Vuonna 2002  laajennetussa ja peruskorjatussa talossa sijaitsivat kirkkoherranvirasto, taloustoimisto ja työntekijöiden työhuoneet.

Seurakuntakeskus purettiin syksyllä 2022 pitkään kestäneiden sisäilmaongelmien vuoksi.

Seurakuntakeskuksen yläsalissa oli sortavalaisen Daniel Pesun maalaama Harlun kirkon alttaritaulu ”Jeesus ja syntinen nainen”. Alttaritaulu vihittiin käyttöönsä Harlun väliaikaisessa kirkossa tapaninpäivänä 1927.

Taulu on alun perin maalattu Harluun suunnitteilla olleeseen kirkkoon, joka ei koskaan valmistunut. Harlua evakuoitaessa talvisodan aikana väliaikaisen kirkon irtaimistoa otettiin mukaan mahdollisuuksien mukaan. Tuolloin myös alttaritaulu lastattiin evakkokuormaan ja evakkotaival suuntautui Nilsiään, jonne alttaritaulu jäi seuraaviksi vuosikymmeniksi.

Harlun pitäjäseuran saatua tiedon, että alttaritaulu on Nilsiässä ryhdyttiin vuonna 1985 toimiin sen sijoittamiseksi entisten harlulaisten asuttamalle alueelle. Taulun uudeksi sijoituspaikaksi päätettiin Kangasniemi. Taidemaalari Heimo Karttusen restauroitua taulun,  se sijoitettiin seurakuntakeskuksen yläsaliin.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc