Kangasniemen seurakunta siirtyi Kouvolan aluekeskusrekisterin asiakkaaksi 1.1.2020

Kouvolan aluekeskusrekisterissä hoidetaan Kouvolan seurakuntayhtymään kuuluvien seurakuntien lisäksi Juvan, Kangasniemen, Mikkelin, Parikkalan, Pyhtään ja Sulkavan seurakuntien sekä Lappeenrannan seurakuntayhtymän seurakuntien kirkonkirjojenpito. Aluekeskusrekisterin toiminnot jakautuvat virkatodistuspalveluihin ja rekisteröintipalveluihin.

Virkatodistuspalvelusta voi tilata Elää-todistuksen, sukuselvityksen tai sukututkimuksen.

Rekisteröintipalvelusta voi kysyä neuvoa kirkollisten toimitusten lomakkeista, kastettavien nimien lainmukaisuudesta sekä kummikelpoisuudesta.

Mäntyharjun ja Kangasniemen seurakunnat eivät ota enää vastaan Kangasniemen seurakuntaa koskevia sukututkimustilauksia.

Väestökirjanpidon toiminnot keskitetään kirkossa

Kirkkohallitus on linjannut, että vuoden 2022 alusta lukien kirkonkirjojenpidon tehtävien ja väestökirjanpitoon liittyvien toimintojen tulee olla keskitettyinä aluekeskusrekistereiden tehtäviksi. Keskittäminen tarkoittaa, että yksittäisissä seurakunnissa ei vuoden 2021 jälkeen enää hoideta lakisääteisiin kirkollisiin toimituksiin ja väestökirjanpitoon liittyviä viranomaistehtäviä, vaan ne tehdään seurakuntien muodostamissa aluekeskusrekistereissä.

– Kouvolan aluekeskusrekisteri palvelee virkatodistus- ja sukuselvityspyynnöissä kaikkia sen jäsenseurakuntia. Teemme tiiviistä yhteistyötä jäsenseurakuntiemme kanssa, jotta uudet palvelut käynnistyisivät sujuvasti, sanoo aluekeskusrekisterin esimies, rekisteripäällikkö Sirpa Sirén.

Samat palvelunumerot palvelevat kaikkia aluekeskusrekisterin jäsenseurakuntia.

Kouvolan aluekeskusrekisteri on avoinna arkisin klo 9-12.

Yhteystiedot:

KOUVOLAN ALUEKESKUSREKISTERI

aluekeskusrekisteri.kouvola@evl.fi

Virkatodistuspalvelut: 040 195 2599. Ma-to klo 9-12.

virkatodistukset.kouvola@evl.fi

Verkkolomakkeet: kouvolanseurakunnat.fi/aluekeskusrekisteri