Hautajaiset

Hautaan siunaaminen

Läheisen ihmisen kuolema tuo mukanaan suuren surun. Sen keskellä on kuitenkin alettava järjestää hautajaisia. Parhaiten se onnistuu toisten läheisten ja ystävien tukemana. On toivottavaa, että omaiset ottavat yhteyttä ensin hautaustoimistoihin, joiden kanssa seurakunnassa sovimme hautaansiunaamisen ajankohdan, koska vainajan siirtoajot ja muistotilaisuudet järjestyvät vain hautaustoimistojen kautta. Seurakunnasta siunaukseen varattu pappi ja kanttori ovat yhteyksissä omaiseen, ja sopivat toimituskeskustelulle ajan. Toki seurakuntaan voi olla itsekin yhteyksissä.

Lisäksi suntio varmistaa hautapaikan sijainnin arkkuhautauksissa ennen siunausta, ja uurnapaikan ennen uurnanlaskua. Uurnanlaskussa seurakunnasta on yleensä vain suntio mukana. Poikkeustapauksissa myös pappi.

Hautaan siunaaminen toimitetaan pääsääntöisesti kirkossa oli kyse arkku- tai uurnahautauksesta. Pyydettäessä toimitus voidaan pitää myös haudalla. Myös kirkkoon kuulumattoman hautaan siunaaminen on mahdollista, jos omaiset sitä pyytävät ja tiedossa on, että se ei olisi vastoin vainajan tahtoa. Tällöin siunaaminen tapahtuu useimmiten haudalla. Joskus kirkossa. Tuhkattavaksi lähtevä vainaja saatetaan siunata joskus myös terveyskeskuksen kappelissa omaisten näin toivoessa.

Lisätietoa kirkon sivuilta: evl.fi/hautaansiunaaminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva hautaan siunaamisesta

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö