Rippinuoret jonossa albat päällä, kuva leikattu niin, että vain hihat ja kädet näkyvät

Rippikoulu

Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä." (Ps. 139:13-14)

Rippikoulu

Rippikoulu on kirkon kasteopetusta, jonka aikana nuori saa pohtia elämään, arvoihin ja uskoon liittyviä asioita yhdessä muiden nuorten sekä rippikoulun ohjaajien kanssa. Rippikoulussa nuori oppii siitä uskosta, johon hänet on kastettu ja pääsee tutustumaan seurakunnan elämään ja toimintaan. Rippikoulu antaa monenlaisia eväitä ja työkaluja, joiden avulla pohtia omaa uskoa ja maailmankatsomusta sekä käsitellä omia elämänkysymyksiä ja ratkaisuja nuoren matkalla kohti aikuisuutta.

Rippikoulun tavoitteena on, että nuori vahvistuu uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen, elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä sekä saa kokea ja oivaltaa sen ihanan armon, jonka Jumala on Jeesuksessa Kristuksessa hänelle suonut.

Milloin rippikouluun?

Useimmiten rippikoulu käydään Suomessa sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain reilusti yli 70 %. Rippikouluun osallistuminen on vapaaehtoista.

Jos lapsi on mennyt 6-vuotiaana kouluun, hänen huoltajansa voi anoa seurakuntansa kirkkoherralta mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana eli samaan aikaan luokkakavereiden kanssa. Rippikoulun voi yhtä hyvin käydä myös vuotta myöhemmin.

Rippikouluun ovat kaikki tervetulleita. Seurakuntaan kuulumattomien nuorten on myös mahdollista käydä rippikoulu ja niin halutessaan saada kaste ja osallistua konfirmaatioon. Jos nuori on kastettu, mutta ei ole kirkon jäsen, voi hän halutessaan liittyä kirkkoon. Konfirmoiduksi voivat tulla ainoastaan kirkkoon kuuluvat.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Lisätietoa aikuisrippikoulusta saat täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Miksi rippikouluun?

Rippikoulu on hieno ja ainutlaatuinen seikkailu nuoren matkalla lapsuudesta kohti aikuisuutta. Rippikoulussa saa tietoa siitä uskosta, johon on kastettu ja pääsee tutustumaan seurakunnan toimintaan. Rippikoulussa saa kysellen, kokien ja tutkien tutustua Taivaan Isään, joka rakastaa kaikkia luotujaan. Parhaillaan rippikoulu rakentaa pohjan, jolta on hyvä jatkaa kulkua läpi elämän yhdessä Jumalan kanssa. Rippikoulussa saa myös tuntea yhteyttä muihin, viettää mukavaa aikaa muiden kristittyjen seurassa sekä käsitellä nuorelle olennaisia elämänkysymyksiä.

Lisäksi rippikoulu ja konfirmaatio antavat monia oikeuksia.

Rippikoulun käyminen antaa oikeuden:

- tulla vihityksi avioliittoon kirkossa

Rippikoulun käyminen ja konfirmaatio antavat lisäksi oikeuden:

- käydä itsenäisesti ehtoollisella

- toimia kummina

- 18-vuotiaana asettua ehdokkaaksi kirkollisissa vaaleissa

Mistä rippikoulu koostuu?

Rippikoulun laajuus on 80 tuntia ja alkaa Kangasniemen seurakunnassa jo leirikesää edeltävänä syksynä. Ennen leirijaksoa rippikoululaiset osallistuvat yhdessä rippikoulun ohjaajien kanssa erilaisin teemapäiviin, jumalanpalveluksiin, nuortentoimintaan ja muihin seurakunnan tapahtumiin. Rippikoulu huipentuu kesällä pidettävään leirijaksoon ja konfirmaatioon. Rippikoulun voi halutessaan käydä myös tulematta konfirmoiduksi. Huomaa, että myös muualla rippikoulun käyvät osallistuvat rippikoulun alkukokoontumisiin kotiseurakunnassaan.

Oppimisen haasteista tai muista erityistä huomiota vaativista haasteista kannattaa jutella hyvissä ajoin rippikoulun ohjaajien kanssa, jotta ne voidaan ottaa huomioon rippikoulun toteutuksessa.

Jokaisella on oikeus käydä rippikoulu

Jokaisella nuorella lähtötilanteesta riippumatta on yhtäläinen oikeus käydä rippikoulu. Leiririppikoulu on yleisin rippikoulumuoto, mutta se ei sovi kaikille. Joillekin pienryhmä voi olla turvallisempi ja oppimisen sekä vuorovaikutuksen kannalta parempi kuin iso ryhmä. Joskus paras ratkaisu voi olla yksityisopetus papin kanssa omaan tahtiin nuorelle sopivin opetusmenetelmin.

Mikkelin hiippakunnassa, johon Kangasniemen seurakunta kuuluu, järjestetään joka toinen vuosi erityisrippikoulu. Se on tarkoitettu kaikille sellaisille nuorille, joita pienryhmässä oleminen ja oppiminen palvelisivat parhaiten. Erityisrippikoulussa opitaan yhdessä kokemalla ja tekemällä sekä aistikokemuksin. Ota ajoissa yhteyttä seurakunnan rippikoulupappiin, jos haluat tietää lisää tai ilmoittaa nuoren erityisrippikouluun.

YouTube-video