Kesä on uuden elämän aikaa

Pekan mietteitä juhannuksen alla.

Tervetuloa juhannuksen sanajumalanpalvelukseen koivunoksin koristeltuun kirkkoon la 24.6. klo10!

Kesä on uuden elämän aikaa. Monet keskikesän kukat antavat väriloistoaan. Nuoret koivunlehdet tuoksuvat sateen jälkeen. Luonnon runsaus ja kauneus saavat mielen iloitsemaan. Kukat maljakossa ja koivunlehvät saunavihdassa tuovat hetkeksi luonnon runsauden ja kauneuden kotiimme. Emme kuitenkaan voi itse luoda saati vangita luonnon elämää itsellemme. Luoja on kaiken elämän antaja. Häneltä lahjaa on myös oma elämämme.

Samaa uuden elämän lahjaa näemme ristiäisissä, kun lapsi on puettu kastemekkoon ja kastetaan Jumalan lapseksi, tai hääjuhlassa kun morsian ja sulhanen lupautuvat toisilleen ja heidät siunataan yhteiselle elämän matkalle. Konfirmaatiossa valkopukuisia nuoria vahvistetaan elämään Jumalaan luottaen ja he saavat tulla ehtoolliselle. Kesän juhlissa kiitämme Jumalan hyvistä lahjoista ja rukoilemme, että elämämme uudistuisi ja pysyisimme kiinni Jumalan hyvyydessä.

”Minä riemuitsen Herrasta, minä iloitsen Jumalastani! Hän pukee minun ylleni pelastuksen vaatteet, hän kietoo minut vanhurskauden viittaan, niin että olen kuin sulhanen, joka laskee hiuksilleen juhlapäähineen, tai kuin morsian, joka koristautuu kauneimpiinsa. Ja niin kuin maa työntää versoa, niin kuin puutarha saa kylvetyn siemenen kasvamaan, niin Herra minun Jumalani, saa vanhurskauden versomaan ja ylistys kohoaa kaikkien kansojen kuultavaksi.” (Jes 61:10-11).

Pekka Särkiö, vt kirkkoherra

kuva: Katja Hepo-oja