Loppiaisena jotain loppuu

Loppiaisena loppuu jouluaika ja on myös Sirkun ja Matin lähtömessu ja -juhla.

Loppiainen on yksi kirkkovuoden ja myös kalenterivuoden aikana vietettävistä arkipyhistä. Sana loppiainen tulee tietysti sanasta loppua. Jokin loppuu. Mikä loppuu? Loppiaisena loppuu jouluaika. Se alkoi 24.12. jouluaattona ja loppuu 6.1. loppiaisena. Monessa kodissa jouluajan päättyminen näkyy siinä, että joulukuusi viedään pois.

Joulun sanoma Jumalan Pojan syntymästä ei kuitenkaan koskaan lopu tai katoa. Hänen syntymänsä toi keskellemme ikuisen valon. Hän itse on tämä valo. Hän on kanssamme jokaisena elämämme päivänä.

Meidän kohdallamme loppiaisena jotain loppuu. Aikamme seurakunnan kirkkoherrana ja kanttorina tulee päätökseensä. Huomenna, loppiaisena, on lähtömessu ja -juhla. Haluamme tässä yhteydessä kiittää, ketään erikseen nimeämättä, saamastamme monenlaisesta tuesta, kannustuksesta ja esirukouksista. Kangasniemen seurakuntaa on ollut ilo palvella. Taivaallinen Isämme teitä jokaista runsaasti siunatkoon.

Matti ja Sirkku Tolvanen

Thu Jan 05 06:00:00 EET 2023