Diakonian juhlavuosi 2022

Diakoni Kaisan mietteitä

Diakonian juhlavuosi 2022

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Vihkimys toimitettiin Viipurissa, Pietari -Paavalin kirkossa. Tämän kunniaksi vietetään diakonian juhlavuotta. Diakonian juuret ja perusta ovat Raamatussa. Kristuksen esimerkin ja opetusten mukaisesti lähimmäisen palveleminen on kirkon tuntomerkki ja luovuttamaton tehtävä. Diakoniassa ei ole kyse vain seurakunnan työmuodosta, diakoniatyöstä, jota ammattiin koulutetut diakonit ja diakonissat tekevät.

Diakonia on koko seurakunnan ja sen jäsenten yhteinen tehtävä ja elämäntapa. Jokainen Kristitty voi toteuttaa diakoniaa omalla paikallaan, omassa arjessaan. Arjen lähimmäisyys on sitä, että esimerkiksi käy tervehtimässä naapuria, tarjoaa ulkoiluseuraa tai auttaa omien mahdollisuuksien mukaan arjen askareissa.

Halutessaan voi liittyä seurakunnan vapaaehtoisten joukkoon ja sitä kautta antaa aikaansa ja osaamistaan lähimmäisilleen. Diakonin ammattirintamerkkiin on kirjoitettu Paavalin neuvo kristilliselle seurakunnalle: ”Kantakaa toistenne taakkoja, niin toteutatte Kristuksen lain” (Gal. 6:2). Tätä Paavalin ohjetta voimme noudattaa myös tänään.

Kaisa Käräjämies-Reinilä

2022-03-17 06:00:00.0