Diakonia

Kun tarvitset apua ja tukea elämäntilanteessasi, ota yhteyttä, niin jutellaan tilanteestasi.

Älä jää yksin vaikeuksiesi kanssa, vaan rohkene tulla autetuksi. Voimme keskustella taloudellisesta tilanteestasi sekä ohjata ja neuvoa muiden tahojen kanssa asioimisessa. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia.

Seurakunnan diakoniatyö auttaa, kulkee vierellä, toimii yhdessä ja luo yhdessä olon mahdollisuuksia.

Ota yhteyttä:

Diakonissa Eija Kuitunen, puhelin: 0400 143 606, sähköposti: eija.kuitunen@evl.fi.

Toimipiste diakoniatoimistossa (Otto Mannisen tie 2).

Kokoontumisia ikääntyneille:

Kirkonkylällä asuva, tai perjantaisin kylällä asioiva: Tule mukaan ja tutustumaan Perjantai -pysäkille perjantaisin Torikulmaan! Pysäkki on avoinna klo 9-12. tarjolla kahvia, yhdessä puuhastelua ja hartaushetki klo 10.

Virkistysiltapäiviä pidetään tällä hetkellä kahdella suunnalla: Istruala-Laitialassa ja Koittilan virkistystuvalla Pölläkänmäellä. Löydät ajankohdat "tapahtuma" -osiosta tai paikallislehdestä.

Talousapu ja -neuvonta:

Seurakunnan diakoniatyöllä on mahdollisuus avustaa pienimuotoisesti taloudellisesti akuutissa talousahdingossa. Soita diakoniatyöntekijälle (ma-pe klo 8.30-15), niin sovitaan tarvittaessa aika toimistolle. Voit myös jättää soittopyynnön viestillä tai whats upilla.

Kun asioit talousasioissa, sinulla tulee olla mukana tiliesi viimeisimmät saldotiedot tai voit näyttää ne verkko-/mobiilipankistasi vastaanotolla. Asioinnin yhteydessä täytät tulo- ja menoselvityslomakkeen, jonka pohjalta arvioimme tilanteesi. Varaudu osoittamaan toimeentulotukipäätöksesi.

Talousongelmissa ensisijainen avun muoto on toimeentulotuki, jota voit hakea sosiaalitoimen kautta tai suoraan Kelalta.

Ruoka-avusta:

Voit kysyä kauppojen lahjoittamaa ylijäämäelintarviketta Myrskylyhdyn päiväkeskuksesta (Kankaistentie 2) ma, ke, pe klo 12.30-13.00.

Keskusteluapua

Kirkon ylläpitämä Palveleva puhelin tarjoaa mahdollisuuden keskustella mieltä painavista asioista luottamuksellisesti nimettömänä vapaaehtoisena toimivan päivystäjän kanssa. Palvelevan puhelimen numero on kaikkialla Suomessa 0400 22 11 80.

Voit soittaa Palvelevaan puhelimeen joka ilta klo 18-24.

Voit keskustella myös seurakunnan työntekijöiden kanssa.

Olet tervetullut mukaan diakonian vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoisena voit toimia muun muassa "työmyyränä" kertaluontoisissa avustustöissä, ystävänä lähimmäiselle kodeissa ja palveluasumispaikoissa, yhteisvastuukerääjänä tai keittiöpalvelussa Torikulman tilaisuuksissa. Minkälaista vapaaehtoispanosta sinulla olisi antaa seurakunnan diakoniaan?

Diakoniatyön vastuuryhmä:

Aalto Marja, Juntunen Pirkka, Koljonen Mirja, Tanttu Jouko ja kirkkoneuvoston edustajana Tuomo Janhunen.