Taivaaseen korotettu Herramme

Mietteitä matkalle

Vietimme juuri helatorstaita, yhtä kirkkovuoden suurista Kristus-juhlista. Helatorstaita on vietetty 300-luvulta lähtien Kristuksen taivaaseenastumisen ja hänen taivaallisen kuninkuutensa päivänä. Tämän 40 päivää pääsiäisen jälkeen vietettävän juhlapäivän nimi tulee ruotsin kielestä ja tarkoittaa suomennettuna pyhää torstaita.

Jeesus kuoli ja haudattiin, mutta hän nousi kuolleista ja astui taivaisiin. Luukkaan evankeliumin mukaisesti helatorstain virsi 106 kertoo, kuinka Jeesus kohotti kätensä, paljasti naulanjälkensä ja siunasi kirkkoaan. Kristus antaa meille elävän toivon.

Vaikka Jeesuksella on valta taivaassa, hän rakastaa maailmaa ja kutsuu meitä, hänen omikseen kastettuja, noudattamaan tahtoaan.

Taivaaseen korotettu Herramme on aina meidän luonamme. Hän hallitsee yhdessä taivaallisen Isän kanssa ja rukoilee puolestamme. Meillä on siis monta syytä laulaa halleluja eli ylistää Herraa.

Sirkku Tolvanen, kanttori
Maalaus Kristuksen taivaaseen astumisesta: Gustave Doré, L'Ascension (1879).

2021-05-14 11:10:00.0