Uudet mustat kirkkotekstiilit: Haavoja, viiltoja ja varjoja

Kiirastorstai-iltana laskeuduttiin pitkäperjantaihin ja alttari puettiin Helena Vaarin suunnittelemiin uusiin mustiin kirkkotekstiileihin. Musta on syvän surun ja kuoleman väri, jota käytetään pitkäperjantaista pääsiäisyöhön.

Helena kertoo antependiumin eli alttarivaatteen symboliikasta: "Alttarivaatteen rantamaisemassa on enää punainen viiva, kohta koittaa pimeys. Jeesus antaa henkensä meidän puolestamme. Punainen on veren väri. Tekstiilin keskellä on kuihtunut valkoinen lilja. Se on Jeesuksen symboli. Lilja on kuihtunut, mutta siinä on kiinni sipuli. Sen sisällä on elämä ja ylösnousemus."

Alttarivaate, viisi punaista ruusua, krusifiksi ja alttaritaulu muodostavat vahvan kokonaisuuden. Alttaritaulun auringon lasku on enää kapea, punaruskea kajo alttarivaatteessa. Viisi punaista ruusua kuvaavat Jeesuksen haavoja. Veren väri toistuu myös antependiumissa. Krusifiksissa Jeesus kallistaa päänsä, kuten lilja antependiumissa.

​​

Kuihtuvaan liljaan on kirjottu haavoja, viiltoja ja raipaniskuja. Myös maisemassa on synkkiä varjoja. Mutta liljassa on sipuli, uusi elämä. Kristus ei jäänyt ristille.

Sama säröisyys toistuu lukupulpetin liinassa. Siinä voi nähdä piikkisen köynnöksen, joka kuvaa orjantappurakruunua ja Jeesuksen kärsimystä. Kauempaa näyttää siltä, kuin kallio halkeaa kahtia. Tämä viittaa Jeesuksen kuolinhetkeen: temppelin esirippu halkesi, maa järisi ja kalliot halkesivat. Alaspäin suuntautuva linja tuo mieleen myös sanat: ”astui alas tuonelaan.”

Kastemalja on lempeä pari mustalle lukupulpetin liinalle. Kasteessa olemme liitettyjä syntien sovitukseen, ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.

Saarnatuolin kirjaliina liittyy alttaritauluun. Siinä on Jeesuksen sanat ristillä. Hän huusi: "Isä sinun käsiisi minä uskon henkeni." Kirjaliinassa toistuu punainen viiva maisemassa, viimeinen valo ja veren symboli. Toisaalta punainen väri kertoo myös uudesta liitosta ja armoa täynnä olevasta rakkaudesta.

Helena Vaari muistuttaa, että mustan värin jälkeen koittaa valkoinen väri. Ilman mustaa, ei olisi valkoista, ylösnousemusta.

Tervetuloa pääsiäisaamun kirkkoon klo 8.00 kotisohvilta käsin! Kristus on ylösnoussut!

2021-04-03 16:56:35.0