Onko paikkasi jumalanpalveluksessa käytössä?

Mietteitä matkalle.

Korona-aika on muuttanut seurakuntiemme jumalanpalveluselämää rajulla tavalla. Tällä hetkellä seurakuntalaiset eivät voi tulla kirkkoon messuun. Näin on ollut jo toista kuukautta. Kuinka pitkään tämä jatkuu, sitä emme tiedä. Jossain vaiheessa kuitenkin kirkon ovet avautuvat. Seurakuntalaiset voivat jälleen tulla omalle paikalleen kirkossa.

Tuttu sanonta kuuluu: ”Varjele tapaa, niin tapa varjelee sinut”. Monilla seurakuntalaisilla on tapana käydä messussa. Jos taas jollakulla on tapana olla tulematta messuun, hän avaa kirkon ovia vain harvoin. Olipa tapamme kumpi tahansa, elämäntapamme siirtyy tuleville polville.

Herrallemme jumalanpalvelukseen osallistuminen synagogassa, rukoushuoneessa, oli tärkeää. Ensi sunnuntain evankeliumissa Jeesuksesta sanotaan: ”Hän meni tapansa mukaan synagogaan”(Luuk. 4:16). Jeesus ei ollut tapojensa orja, vaikka hänellä oli tapana mennä synagogaan. Hän toimi näin siksi, että viikoittaisessa juutalaisessa jumalanpalveluksessa hän sai yhdessä toisten kanssa rukoilla taivaallista Isäänsä, kuunnella luettavan pyhiä kirjoituksia ja laulaa psalmeja.

Mikä tapa ohjaa sinun elämääsi? Nyt korona-aikana voisit ottaa tavaksesi avata sunnuntaisin klo 10 tietokoneesi, mennä seurakunnan kotisivuille ja seurata sieltä striimattavaa jumalanpalvelusta. Ja kun kirkon ovet jälleen joskus avautuvat, ehkä silloin sinun olisi helpompi löytää tie omalle paikallesi kirkon penkissä.

Matti Tolvanen, kirkkoherra

2021-01-14 13:52:00.0