”Jeesus on Herra”

Otsikon sanat ovat lainaus apostoli Paavalin 2. kirjeestä korinttilaisille. (2. Kor. 4: 5) Ne luetaan tulevana sunnuntaina vietettävässä kynttilänpäivän messussa. Juhlapäivän aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin ja jumalallinen kirkkaus, joka hänessä tuli maailmaan ja ilmestyi meille.

Ajanlaskumme alussa useat Rooman keisarit käyttivät itsestään nimitystä ´Herra´. Tuo nimitys merkitsi sitä, että he vaativat itseään pidettävän jumalina. Kristityt eivät tunnustaneet tätä. Heidän tunnustuksensa oli, että ainoa Herra on Jeesus Kristus. Hänessä Jumala on tullut ihmiseksi. Siksi vain hän on Herra. Tiedämme, mitä seurauksia tästä tunnustuksesta oli: vainoa ja marttyyrien suuri joukko.

Jokaisessa messussa seurakunta uskontunnustuksessa lausuu näin: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen --- meidän Herraamme”. Tämä tunnustus tarkoittaa sitä, että me tunnustamme Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi. Hän ei ollut vain todellinen ihminen. Hän oli myös todellinen Jumala. ”Minä ja Isä olemme yhtä”, hän kerran sanoi opetuslapsilleen. (Joh. 10:30). Tunnustus ´Jeesus on Herra´ on kirkolle luovuttamaton uskontotuus. Olkoon tuo tunnustus jokaisen meidän Kristukseen kastetun tunnuslause alkaneena vuonna ja elämämme loppuun asti.

Matti Tolvanen

2019-01-28 17:56:00.0