Kirkkovuosi: Joulu

Tiedote. Julkaistu: 12.12.2018, 14:18
Kirkon viestintä

Kristityt viettävät joulua Jeesus-lapsen syntymän muistoksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle. Jeesuksen syntymän tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä, mutta syntymäjuhlaa alettiin viettää 25. joulukuuta 300-luvun alkupuolella, kun kristinuskosta tuli Rooman valtakunnassa valtionuskonto. Kristillinen joulu alkaa jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä ja jatkuu loppiaiseen, 6.1. asti.

Joulun merkittävyyttä korostaa sen monipäiväinen vietto. Perinteisesti Suomi hiljenee joulunviettoon aattona klo 12.00, kun Turussa julistetaan joulurauha. Juhla alkaa kirkoissakin jo jouluaattona.

Nykyään jouluaatto on suomalaisten suosituin kirkossakäyntipäivä, kun aaton hartaudet täyttävät kirkot ympäri Suomen. Silloin lauletaan myös suosittuja jouluvirsiä, kuten Enkeli taivaan (virsi 21) ja Maa on niin kaunis (Virsi 30).

Jeesuksen syntymäyönä 25.12. vietettävä jouluyön messu on monessa kristillisessä kirkossa joulunvieton huippu. Jouluaamun messussa seurataan paimenten matkaa Betlehemiin syntyneen Jeesus-lapsen luo.

Joulupäivää seuraa 26.12. toinen joulupäivä eli tapaninpäivä. Tuolloin muistetaan ensimmäistä marttyyriä Stefanusta. Kolmas joulupäivä 27.12. on evankeliumin kirjoittajan, apostoli Johanneksen päivä. Neljäntenä joulupäivänä 28.12. vietetään viattomien lasten päivää. Silloin muistetaan niitä lapsia, jotka kuningas Herodes surmautti Betlehemissä, kun hän etsi vastasyntynyttä Jeesus-lasta.

Yle Radio 1 lähettää tänä vuonna jouluaaton perhehartauden klo 15.00 Nurmijärven kirkosta, jossa saarnaa pastori Markus Asunta. Jouluaamun jumalanpalvelus klo 7.00 tulee niin ikään Nurmijärven kirkosta, saarnaajana on kirkkoherra Ari Tuhkanen. Tapaninpäivänä klo 10.00 radiojumalanpalvelus lähetetään Puijon kirkosta Kuopiosta. Saarnaajana on lääninrovasti Jaana Marjanen.

Yle TV1 lähettää jouluaamun messun Vantaan Seutulan kappelista. Messussa saarnaa kappalainen Kristiina Hyppölä.

2018-12-20 07:00:00.0