Pimennetyin lyhdyin vierasta tulta alttarille

Muutama viikko sitten moniin kangasniemeläisiin koteihin jaettiin vihkosta, jolla on nimenä ”2017 - 500 vuotta Lutherin jälkeen. Mitä olemme unohtaneet Martti Lutherin ajan?” Kannen kuvassa Martti Luther naulaa 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen. Olen viime päivinä eri tahoilta saanut kuulla, että ihmiset luulevat Kangasniemen ev.lut. seurakunnan olevan jakelun takana. Näin ei kuitenkaan ole asian laita. Seurakunnallamme tai koko ev.lut. kirkolla ei ole mitään tekemistä tämän julkaisun kanssa.

En voi olla ihmettelemättä sitä, kuinka jotkut tahot levittävät tällaisia julkaisuja ilmoittamatta, mistä uskonnollisesta ryhmästä on kysymys. Edelleen ihmettelen sitä, että Luther otetaan osaksi omaa uskonnollista propagandaa ja toimitaan kuin savuverhon peitossa. Reilua olisi kertoa, mikä uskonnollinen ryhmittymä on organisoinut jakelun.

Vihkosen sisällön nopea lukeminen osoittaa, että sen painamisen ja jakelun on kustantanut  Seitsemännen päivän adventistit –niminen uskonnollinen liike. Tämä liike sai alkunsa Yhdysvalloissa 1840-luvulla ja rantautui Suomeen 1800-luvun lopulla. Liikkeen yhtenä keskeisenä opetuksena on sapatin viettäminen lauantaina. Suomessa adventisteja on noin 3400.

Matti Tolvanen

kirkkoherra