Minäkin olen seurakunnan jäsen!

Pian koittava pyhäinpäivä tuo mieleeni jo edesmenneen ystäväni parinkymmenen vuoden takaa. Lapsuutensa hän vietti sotalapsena Ruotsissa. Osaltaan siitä ehkä johtui, että hänen elämänsä oli levoton. Hän oli rekkamies, jonka perhe hajosi. Alkoholi rikkoi muutenkin hänen elämäänsä. Loppuun asti elämään väsyneenä hän viimeisenä toivonaan otti yhteyttä pappiin. Yhteys syntyi. Ja ystävyyskin ajan mittaan.

Ilokseni hän täysin omaehtoisesti löysi kirkkotien. Kuten voit kuvitella, se ei hänelle, romuluiselle rekkamiehelle, ollut helppoa. Kirkossa hän kuitenkin lähes joka sunnuntai istui omalla paikallaan.

Erään kerran samalta kylältä rippikoululaisensa kanssa kirkkoon tullut isä näki siellä ystäväni. Se oli miehelle niin suuri yllätys, että messun jälkeen hän kysyi ystävältäni: ”Mitä sinä täällä teet?” Hätäpäissään ystäväni kertoi vastanneensa: ”Minä olen seurakunnan jäsen.  Minäkin saan tulla kirkkoon.”

Uudessa testamentissa seurakunnan jäseniä kutsuttiin vanhatestamentillisella nimityksellä ´pyhä´. Pyhiä me olemme kasteen ja uskon kautta. Pyhässä kasteessa taivaallinen Isämme liittää meidät Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Kristuksen tähden ja vain yksin hänen tähtensä me olemme pyhiä. Tähän Jumalan tekoon ja lahjaan kannattaa yhä uudelleen tarttua kiinni, tänäkin pyhäinpäivänä.

Matti Tolvanen

2017-11-02 10:26:07.0