Mihin katseemme kiinnittyy?

Päivi-papin mietteitä matkalle

Minulta kysyttiin kerran virsi-illassa, mitä ”uskon silmä” virressä 301 tarkoittaa. Kysyjä oli miettinyt asiaa jo lapsesta saakka. Hänen mummonsa lauloi kinkereillä virttä: ”Uskon silmä kiinnitä, aina kohti ristiä.

Ajattelen uskon silmän kiinnittämisen olevan sitä, että kiinnitämme katseemme siihen, missä on toivomme. Ihmisen elämään kuuluu iloa ja surua. Kun oikein ahdistaa, pelottaa ja vaikeuksia on paljon, saattaa olla, että näemme vain toivottaman näyn.

Uskon silmät näkevät tämän maailman sellaisena kuin se on, mutta uskon silmät katsovat myös Kristukseen. Silloin syntyy toivo: Meillä on Auttaja, joka antaa toivon tulevaisuudesta.

” Kirkasta, oi Kristus, meille ristinuhri Golgatan, josta meille langenneille, loistaa sydän Jumalan. Uskon silmä kiinnitä, aina kohti ristiä.” ”Jos rukoilemme Kristuksen valo takanamme, näemme vain omat varjomme”, sanoi kouluttajamme Kristiina viime lauantaina.

Me saamme rukoilla valoon päin. Ei siis ole ihme, että monen ikäihmisen toivevirsi on ollut virsi 301. ” Se on antanut toivoa elämään. Jeesus on elämän valo.

Pastori Päivi Liukkonen

Kirkon kuvapankki: Teemu Junkkaala