Valon ja rauhan lähettiläinä

Piispa Mari Parkkisen joulutervehdys. (Kuvaaja: Ari Vitikainen)

Sain muutama päivä sitten betlehemiläiseltä ystävältäni kuvan seimen lapsesta. Tällä kertaa Jeesus-lapsi maksasi romahtaneen talon raunioilla. Tuo kuva kertoo sykähdyttävästi Pyhän maan tämänhetkisestä tilanteesta. Väkivalta ja sota repivät rikki perheitä ja monen elämää. Tuntuu, että alueella on aina eletty konfliktien keskellä. Jeesuksen syntymän aikaan Rooma miehitti aluetta ja kansa odotti Vapahtajaa.

Odotan Betlehemistä myös toisenlaista viestiä. Betlehemin Rauhantuli on jälleen lähtenyt matkaan Jeesuksen syntymäkirkosta ja sitä viedään parhaillaan eri puolille maailmaa. Tuli on otettu Jeesuksen syntymäkirkon lampukasta, jossa se on palanut tiettävästi jo tuhat vuotta. Tulen jakamisen aloittivat itävaltalaiset partiolaiset auttaakseen hädässä olevia lapsia.

Betlehemin Rauhantulen ovat vuosien varrella vastaanottaneet useat maailman johtajat ja merkkihenkilöt, kuten eri valtioiden päämiehet ja paavi. Ruotsissa liekin vastaanottaa kuningas Kaarle XVI Kustaa. Suomessa tulen ovat vastaanottaneet arkkipiispa ja eri hiippakuntien piispat. Mikkeliin Rauhantuli saapuu toivottavasti jo ensi viikolla.

Rauhantulen symbolinen merkitys on suuri tänä epävakaisena maailman aikana, kun pimeys on vallannut alaa. Raamatun sana: ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon.” (Jes. 9:1), saa jälleen vahvan merkityksen. Vaikka pimeys olisi yötäkin pimeämpää, niin pieni liekki valaisee pimeyden.

Joulun sanoma on valon ja rauhan sanoma. Jumala syntyy ihmiseksi – maailman valoksi – pienessä Jeesus-lapsessa. Enkelien ilmoitus kaikuu sotien, konfliktien, suurten ja pienten elämän haasteiden keskelle: Älkää pelätkö, minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.

Kun tänä jouluna sytytät kynttilän, lähetä samalla rukous Pyhän maan sekä maailman lasten puolesta. Seimen lapsen valo loistaa Jumalan rauhan sanomaa.

Siunattua Vapahtajamme syntymäjuhlaa!

Jouluna 2023