Kiitollisuutta?

Vt. kirkkoherra Ville Tikkasen mietteitä matkalle kirjoitus syyskuun alkuun.

Korot nousevat, sota jatkuu, ruoka kallistuu, läheisellä on paha olla. Kun katson ympärilleni, moni asia saattaa huolestuttaa. On helppoa nähdä ympärillään ja elämässään asiat, jotka ovat vinosti. Se lienee ihmiselle luontaista, toivoa tai pyrkiä parempaan, olla tyytymätön, jos jokin mättää.

Mutta sitten, moni asia taitaa olla ihan hyvinkin. Ensi sunnuntain raamatuntekstit puhuvat kiitollisuudesta. Paavali esimerkiksi kirjoittaa korinttilaisille: ”Hänellä on teille annettavana runsaasti kaikkia lahjoja, niin että teillä on aina kaikki mitä tarvitsette ja voitte tehdä runsaasti kaikkea hyvää.” (2. Kor. 9:8)

Ajattelen, että epäkohtien keskellä ja epävarmuudessa tehtäväni ihmisenä on toimia oikeudenmukaisuuden ja paremman maailman puolesta. Se alkaa läheltä. Siihen saan voimat ja välineet Jumalalta, joka antaa ja on antanut sen, mitä tarvitsen. Kiitollisuus alkaa siitä, kun silmäni aukeavat näkemään, että elämässäni on lopulta moni asia kohdallaan. Kiitollisuus saa minut laittamaan lahjani likoon ja tekemään hyvää, yhdessä.

Mistä sinä olet tänään kiitollinen? Mihin sinä voisit lahjojasi käyttää?

Ville Tikkanen, vt. kirkkoherra

2023-09-07 06:00:00.0