Valitkaa oikea tie ja kulkekaa sitä, niin löydätte rauhan. (Jer 6:16)

Pekka Särkiön viimeinen Mietteitä matkalle-kirjoitus Kangasniemen virkaatekevänä kirkkoherrana

Kun pysähdyt, mitä näet ympärilläsi? Kangasniemen keskusta on rauhallinen, ihmiset tervehtivät toisiaan. Kirkonkellot kuuluvat mäeltä. Turvallinen idylli voi tuntua itsestään selvältä. Vuosi vuodelta koulun aloittaa pienempi ikäluokka. Jos työmahdollisuudet puuttuvat, nuoret suuntaavat kasvukeskuksiin.

Hiljattain on uutisoitu jälleen tilastointihistorian matalimmasta syntyvyydestä. Hedelmällisyysluku oli 1,28 kun väkimäärän säilyminen edellyttäisi hedelmällisyyslukua 2. Monet kunnat uhkaavat kuihtua. Siikaisten kunta julkaisi etusivun mainoksen Helsingin Sanomissa houkutellakseen muuttajia. Kunnassa on yhtenäiskoulu, mutta lapsia syntyi kunnassa viime vuonna vain neljä. Mitä Etelä-Savossa olisi tehtävä, että syntyvyys lähtisi nousuun?

Mitä näemme, kun katsomme vähän kauemmas? Etelä-Euroopan maastopalot, metsäkuolemat, pölyttäjäkato kertovat ympäristön muutoksista, samoin lintuinfluenssa, joka on levinnyt joillekin turkistarhoille. Maailman ylikulutuspäivä oli pari viikkoa sitten – Suomessa se oli jo maaliskuussa. Monessa mielessä kulutamme liikaa. On selvää, ettei nykyinen meno voi jatkua.

Vastakkainasettelu ja epäkunnioittava puhe toisista ihmisistä lisääntyy ja kovenee. Erimielisinä ja riitaisina olemme heikot kohtaamaan yhteisiä haasteita. Nyt olisi koottava voimamme ja etsittävä yhteistä pohjaa, sekä annettava päättäjille tuki tarttua toimeen.

Viikon Raamatun teksti kehottaa pysähtymään ja valitsemaan oikean tien. ”Pysähtykää ja katsokaa, minne olette menossa, ottakaa oppia menneistä ajoista! Valitkaa oikea tie ja kulkekaa sitä, niin löydätte rauhan.” (Jer 6:16). Jokaisena aikana on löydettävä oikea tie ja keinot oman ajan haasteiden voittamiseen. Sen lisäksi on ikuinen tie, jolle myös menneet polvet viitoittavat. Kirkon risti ja kellot muistuttavat siitä päivittäin. Se antaa rauhan, luottamuksen ja toivon. Jumala on kanssamme, kun etsimme Hänen hyvää tahtoaan.

Pekka Särkiö

Kangasniemen vt. kirkkoherra (31.8.2023 asti)

Kuva: srk:n kuva-arkistot

2023-08-17 06:00:00.0