"Kristus Jumalamme kirkastaa, kun maailmaa hän armahtaa. Hän loistaa rakkautta.” (Virsi 263)

Pekka Särkiön mietteitä kirkastussunnuntain tiimoilta

Aina välillä on hyvä kirkastaa ajatuksia ja saada vähän etäisyyttä taukoamattomaan viestien tulvaan. Mikä on pysyvää, mikä on tärkeää, mistä kannattaa pitää kiinni? Näitä voi pohtia omassa rauhassa kotona, mökillä, luonnossa, kävelylenkillä.

Jeesus nousi korkealle vuorelle lähimpien ystäviensä kanssa. Siellä Jeesus kirkastui heille. Näyssä Vanhan liiton hahmot Mooses ja Elia edustivat lakia ja profeettoja. Nyt kokonaisuus kirkastui: Jeesus täytti lain ja oli profeettojen lupaama Vapahtaja, jonka kautta Jumala osti ihmiskunnan synnin ja kuoleman vallasta vapauteen.

Jumala kirkastaa sen rakkaudessaan myös meille. Siksi myös meille kuuluu Kirkastusvuorelle kuullut Jumalan sanat: ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä!”

”Vaan kirkkautta Kristuksen katsella siinä saamme, kun Golgatalla kärsien saa voiton kuninkaamme. Hän Jumalamme kirkastaa, kun maailmaa hän armahtaa. Hän loistaa rakkautta.” (Virsi 263)

Pekka Särkiö, vt. kirkkoherra

Valokuva: Eero Valanko