Oletko ajatellut paastota?

Päivi Liukkosen mietteitä alkavaan paaston aikaan

Seurakunnan verkkosivulla on kyselty ohjeita paaston ajalle. Paaston aika on jo alkanut kirkossamme eilen, tuhkakeskiviikkona.

Luterilaisessa kirkossamme ei puhuta usein näkyvästä paastosta. Paastoamme kuvataan ennemminkin sisäiseksi matkaksi. Se on hiljentymistä ja rukousta; sydämen puhetta Jumalan kanssa.

Meitä kutsutaan katumukseen. Tutki minut, Jumala. Olenko oikealla tiellä? Pyydämme voimaa, että voimme antaa itsekin anteeksi niille, jotka ovat meidän elämäämme haavoittaneet.

Paastoomme kuuluu myös ulkoinen matka; matka lähimmäisen luo. Voimme kasvaa paastonaikana yhä vastuullisempaan elämäntapaan ja opetella luopumaan omastamme hädänalaisten hyväksi.

Paaston aikana on siis mahdollista tapahtuakin jotakin uutta tai erilaista. Se voi liittyä terveellisiin ja kestäviin elämäntapoihin. Voimme myös pohtia, onko elämässämme jotakin liikaa tai turhaa ja pudottaa sen pois.

Sydämen puhe ja ulkoinen matka voivat yhdistyä ja olla avuksi paaston puhdistavana vaikutuksena. Hengitys voi vapautua, kiitollinen mieli kasvaa ja hyväntuulisuus lisääntyä. On näitä elämän kummallisia asioita, että totuus tekee vapaaksi.

Pastori Päivi Liukkonen

Valokuva: Arto Pellinen