Perustus kestää

Vs. kirkkoherra Pekka Särkiön mietteitä matkalle

Monia asioita elämässä on katsottava eteenpäin ja valmistauduttava ajoissa. Jotkut sanonnat neuvovat tähän: jos haluaa satoa, on kylvettävä.

Tämä sopii myös ihmissuhteisiin – sekä luontosuhteeseen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Lyhytjänteisyys tai laiminlyönnit tulevat itseä vastaan. Siksi kannattaa ajatella tulevaa ja kohdella kaikkia ihmisiä, niin kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Myös elämän antajaa, Jumalaa on hyvä muistaa niin kauan kuin meille on annettu aikaa.

Viikon aihe puhuu Jumalan sanan kylvöstä. Siinäkin tarvitaan kylväjiä, heitä, jotka pitävät esillä Jumalan armoa ja palvelevat lähimmäisiä Kristuksen rakkaudella. Paavali kirjoittaa Korintin seurakuntalaisille tästä Sanan kylvötyöstä. Ratkaisevaa on, että Jumala antaa kasvun. Usko on lahjaa Jumalalta ja hänen työtään on uskon syntyminen. Olet ehkä nähnyt asfaltin halkeavan ja jonkin kasvin työntyvän kovan kuoren läpi. Sanan siemeneen sisältyy paljon ja sen voima on suuri.

Paavali puhuu viikon tekstissä myös uskon perustuksesta. ”Perustus on jo laskettu ja se on Jeesus Kristus.” Vaikka oma usko horjuisi, perustus kestää.

Olen aloittanut Kangasniemen seurakunnan kirkkoherrana helmikuun alusta. Olen toiminut aiemmin Lahdessa 23 vuotta seurakuntapappina, tästä ajasta 11 vuotta kirkkoherrana. Välillä olin armeijan harmaissa 10 vuotta monipuolisessa kenttäpiispan tehtävässä. Nyt on mukava palata seurakuntatyöhön. Toivottavasti tapaan monia seurakuntalaisia tulevina kuukausina.

Pekka Särkiö

vs. kirkkoherra