Uuden vuoden valo

Päivi Liukkosen mietteitä matkalle vuoden alkuun.

Talven valosta sanotaan, että se on kylmää; yhtä kylmää kuin talvinen pakkassää ja tuuli. Päivä kuitenkin nousee ja selkeällä säällä talven aurinko paistaa kirkkaasti. Se virkistää mieltä.

Talven valo on kirkas, mutta samalla vielä kylmä. Tiedämme kevään lähestyvän, kun aurinko alkaa taas lämmittää. Olemme äsken saaneet lämpöä joulun valosta. Lämmittävätkö sen muistot meitä pitkässä tammikuussa? Joulun valo ei sammu pimeyteen ja kylmyyteen.

Joulu ei ole vain kaunis kuva, vaan sen sanoma tulee valoksi elämän arkeemme. Jeesus sanoi kerran sanat: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” Joh.8:12

Me saimme elämän valon lupauksen. Kun seuraamme häntä, Jumalan suunnitelma alkaa toteutumaan elämässämme; usein hitaasti, mutta varmasti. Uuden vuoden alkaessa saamme pyytää: Toteuta oma suunnitelmasi meidän kohdallamme.

Luottamus Jumalan lupauksiin kantaa meitä joka päivä. Se luo meihin odotuksen ilmapiirin aivan kuin kohta olisi taas kevät, kesä, ja joulu. ”Minä annan teille toivon ja tulevaisuuden” Jer.29:11; on uuden vuoden valona meille kaikille elämän matkalaisille.

Pastori Päivi Liukkonen

Valokuva: Eero Valanko