Mikä on totuus?

Kirkkoherra Matin mietteitä

Mikä on totuus?

”Mikä on totuus?” Nämä Pilatuksen sanat (Joh.18:38) ovat tulleet kuuluisiksi. Käsitys totuudesta jakaa ihmisiä eri leireihin. Onko tyydyttävä siihen, että on olemassa monia totuuksia: osatotuuksia, suhteellisia totuuksia, vaihtoehtoisia totuuksia, vastakkaisia totuuksia ja ihmisen omia totuuksia. Miten voi päästä oikean totuuden lähteille?

Martti Luther sanoi, että järki on Jumalan suurin ajallinen lahja. Ilman järkeä elämme ja toimimme järjettömästi. Oikea järjen käyttö kuuluu ihmisen kaikkiin elämänalueisiin ja ehdottomasti myös hengelliseen elämään.

Jeesus sanoo itsestään, että hän on totuus. Kyseessä ei ole jonkinlainen filosofinen totuus. Totuus Jeesuksen yhteydessä merkitsee sitä, että hänessä Jumalan todellisuus tuli nähtäväksi ja koettavaksi. Siksi puheeseemme Jumalasta kuuluu välttämättä puhe Jeesuksesta.

Matti Tolvanen

kirkkoherra