Mietteitä matkalle

Eero Haaralan, helluntaikirkon oppilaitospastorin mietteitä matkalle.

Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo: ”Uskon kautta me ymmärrämme, että maailmat on tehty Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyvästä.” Hepr. 11:3

Joskus joudumme hämmennyksiin uskonkysymyksissä. Saatamme ajatella, että usko Jumalaan tai Jeesuksen seuraaminen on heikon tai herkkäuskoisen hommaa, jossa järjellä ei ole mitään sijaa. Totta on, että aina uskonasiat eivät kohtaa järkeämme. Moni ihme tai joku muu jumalallinen asia saattaa asettaa järkemme tilaan, jossa unohdamme olevamme myös rationaalisia luomuksia.

Usko ei kuitenkaan on ristiriidassa tiedon tai tieteen kanssa. Usein tieto asettuu samoille raiteille vaikkapa Raamatun kanssa. Pohjimmiltaan heprealaiskirjeen kirjoittajan tavoin voimme vakuuttua myös järkemme kautta siitä, että mitä näemme, onkin syntynyt näkymättömän voimasta.

Haluan rohkaista sinua lukijani. Näkymätön, mutta silti kaiken takan oleva Luoja haluaa olla sinun kanssasi yhteydessä kaikista järkiperäisistä vastaväitteistä huolimatta. Se on Hänen antamansa lupaus, joka kestää ikuisesti.

Sinua siunaten

Eero Haarala, Oppilaitospastori, Helluntaikirkko