Uudet violetit kirkkotekstiilit

Palmusunnuntaina kirkossa otettiin käyttöön uudet violetit kirkkotekstiilit. Helena Vaari kertoo, miten tämä aika on ollut vahvasti hänen mielessään tekstiilejä kirjoessaan.

Paastonaikana luovutaan jostain, autetaan muita ja rukoillaan paljon. Maailman pitkä paasto on kestänyt jo yli vuoden ja on jouduttu luopumaan hyvinkin tärkeistä asioista. Kirjoessa Helenalla on ollut vahva toivo, että kohta koittaa pääsiäinen ja valo. Tulee myös pandemian jälkeinen aika, jolloin voi halata ja tavata läheisiään.

Violettiin alttarivaatteeseen Helena on kirjonut auringonlaskun rantaviivan täältä Kangasniemeltä ja Isä meidän - rukouksen. Rantaviivan rauhassa katse viipyy. Aurinko laskee ja värjää maiseman oranssiksi. Kirkossa alttarivaate liittyy alttaritauluun, jossa näkyy auringonlasku Jerusalemissa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen hetkellä. Sama aurinko laskee kaikkialla maailmassa. "Tänä pandemian aikana korostuu, että me kaikki olemme samanlaisia ja sama aurinko paistaa kaikille. Samassa veneessä ollaan", Helena kertoo.

Antependiumin reunoilla lukee Isä meidän -rukous. Se on kristityn perusrukous ja monen iltarukous. Tekstiilin keskellä on kahdeksankulmainen rengas. Kangasniemen kirkon sisäkatto on keskeltä kahdeksankulmainen. Kahdeksankulmio kertoo iankaikkisuudesta. Seitsemännen päivän jälkeen koittaa kahdeksaspäivä, ylösnousemuksen päivä.

Lukupulpetin kirjaliinassa on keskellä kirkkomme risti ja tähtitaivas Puulan yllä. Joskus kirkkaalla säällä tähdet voivat erottua jo auringonlaskun aikaan. Ne ovat toivon symboleja. Voi myös ajatella, että tähdet ovat poismenneitä rakkaita, jotka vilkuttavat kirkkaalta taivaalta.

Matti-kirkkoherralle tuli paastonaikaan liittyen mieleen psalmi 8: "Kun minä katselen taivasta, sinun kättesi työtä, kuuta ja tähtiä, jotka olet asettanut paikoilleen – mikä on ihminen! Kuitenkin sinä häntä muistat. Mikä on ihmislapsi! Kuitenkin pidät hänestä huolen."

Saarnatuolin kirjaliinassa oranssin maiseman poikki kulkee pitsimäinen teksti. Psalmin 130 alku kuuluu: Syvyydestä minä huudan sinua Herra. Nämä elementit muodostavat ristisommittelun tekstiiliin.

Messukasukan edessä on piikkinen pallokukkainen kasvi, sinipiikkiputki ja pieni risti. Sinipiikkiputkea löytyy mm. Pirtin puistosta. Kukka on piikkinen kuin orjantappurakruunu. Symbolit kuvaavat Kristuksen ja kristityn elämää, joka on sekä kärsimystä että iloa. Sinipiikkiputki on kaunis, mutta täynnä piikkejä.  Jeesus oli myös ihminen, hän tiesi millaista ihmisen elämä on.

Helena Vaarilla on edessä kiireinen viikko, sillä kiirastorstai-iltana saamme nähdä uudet mustat kirkkotekstiilit. Kello 18.00 alkavan lähetyksen päätteeksi alttari, saarnatuoli ja lukupulpetti puetaan mustaan. Vain Kristus-kynttilä jää palamaan yöhön.

”Suosittelen kaikkia osallistumaan kiirastorstain ja pitkäperjantain jumalanpalveluksiin ja kokemaan vahvan sanoman surusta ja Jeesuksen kuolemasta. Ilman sitä emme voisi viettää ylösnousemuksen juhlaa pääsiäisyönä,” Helena Vaari sanoo.

2021-03-30 16:30:53.0