Yhteys rakentaa

Mietteitä matkalle

Kuluva viikko on ekumeeninen rukousviikko. Kristikunta Suomessa osoittaa tällä viikolla erityisesti sitä, että haluamme olla yhtä Kristuksessa. Aina tämä ei ole ollut helppoa. Useimmiten Jeesuksen seuraamisen tavasta riitelevät seurakunnat ja kirkot ovat saaneet aikaan keskinäisiä kahnauksia aina sotiin saakka.

Nykyisellään haluamme seurakuntien johtajina, eroistamme huolimatta, korostaa Jeesuksen toivetta keskinäisestä rakkaudesta ja kunnioituksesta. Johanneksen evankeliumin 17. luvun jäähyväisrukous alleviivaa jo ennakolta sitä todellisuutta, jossa olemme eläneet vuosisatoja. Riidat ja kahnaukset ovat hallinneet tähän Jeesukseen uskovia.

Ekumeeninen rukousviikko tuo tämän sovinnonteon meidän elämämme ytimeen kristittyinä. Helluntaiherätyksen eräs patriarkka, Veikko Manninen totesi viisaasti eräillä neuvottelupäivillä: ”Pitäisikö meidän harjoitella yhteiseloa täällä maan päällä, kun ikuisuuskin pitäisi pärjätä yhdessä.” Tässä on paljon viisautta.

Tosiasia lopulta tässä on se, että Kristus ei tule tiedustelemaan meiltä taivaan portilla kirkkokunnan jäsenkirjaa. Hän katsoon ainoastaan siihen, miten olemme suhtautuneet Häneen eläessämme, omistimmeko sen uskon, jota Hän julisti. Tässä näkökulmassa ei voi hallita minkäänlainen kirkkopolitiikka, kukaan ei pääse vaalien perusteella Jumalan valtakuntaan.

Haluankin rohkaista kaikkia Jeesuksen seuraajia olemaan rohkeita. Tuomaan esille sitä uskoa, jonka Kristus itse on meihin istuttanut. Olkaamme Hänelle erityisen uskollisia, se kannattaa aina.

Kirjoittaja Eero Haarala on Kangasniemen helluntaiseurakunnan pastori, joka tulee vieraaksemme Yhteisen tien Majataloon ke 27.1.2021.

2021-01-21 06:00:00.0