2300 haudan hallinta-aika on päättynyt.

Teksti: Kangasniemen Kunnallislehti/Riikka Klemola/Kangasniemen seurakunta

Hautaustoimilaki velvoittaa seurakuntia pitämään hautojen hallinta-ajat ajan tasalla.

Kangasniemen  seurakunnan hautausmailla on 2300 hautaa, joiden hallinta-ajat ovat päättyneet.

Vapun jälkeen nämä haudat merkitään oranssin värisillä kolmioilla, joissa kuulutetaan hallinta-ajan päättymisestä. Asiasta tiedotetaan myös seurakuntakeskuksen ilmoitustaululla ja myöhemmin julkaistavassa virallisessa kuulutuksessa Kangasniemen kunnallislehdessä.

Omaisilla on kuitenkin mahdollisuus halutessaan jatkaa hautojen hallinta-aikaa.

Hautausmaillamme on kolmentyyppisiä hautojen hallinta-aikoja. Osa on ainaishautoja, joita hallinta-aika ei koske. Määräaikaisia hallinta-aikoja haudoille on annettu 50 vuodeksi ja 25 vuodeksi. Nykyisin haudan hallinta-aika on aina 25 vuotta ja se lakkaa ilman irtisanomista.

Haudan hallinta-aikaa jatketaan aina, kun samaan hautaan haudataan uusi vainaja. Hallinta-aikaa on siis aina jäljellä 25 vuotta viimeisimmästä hautauksesta.

Jos hallinta-aika on päättynyt ja omainen haluaa sitä jatkaa, hänen tulee ottaa yhteyttä Kangasniemen seurakuntaan 30.9.2019 mennessä.

Jos hallinta-aikaa ei haluta jatkaa, seurakunta ottaa haudan hallintaansa. Tässä tapauksessa omaisilla on oikeus poistaa hautamuistomerkki haudalta 30.4.2020 mennessä. Tämän jälkeen hautamuistomerkki siirtyy seurakunnalle vastikkeetta ja seurakunta poistaa sen.

Seurakunta korostaa, että hautojen hallinta-aika päättyy määräajan jälkeen riippumatta siitä, miten hautaa on hoidettu.

Hautojen hallinta-aikoja koskevaa projektia ryhtyy vetämään 6.5.2019 alkaen  Katja Hepo-oja, johon omaiset voivat olla yhteydessä, jos he haluavat jatkaa haudan hallinta-aikaa tai luopua siitä.

Seurakunta ei lähetä asiasta omaisille erillistä kirjeitä  koska yhteystiedot ovat suurelta osin puutteelliset.

Katja Hepo-oja

Puhelin: 0400 143 619, Huom! 6.5. alkaen ma-pe klo 9-11.

Sähköposti: kangasniemen.kirkkoherranvirasto(at)evl.fi

SÄHKÖINEN ILMOITUSLOMAKE  kotisivullamme osiossa HAUTAUSMAA.

2019-06-04 06:00:00.0