Vapaana kristittynä

Tuntuu mukavalta, että meillä Suomessa saa vapaasti olla kristitty ja seurakunta saa vapaasti kokoontua yhteen. Näin ei ole läheskään kaikissa maissa. Nykyään kristittyjä vainotaan entistä enemmän kaikkialla maailmassa. Varsinkin islamin maissa ja esimerkiksi Pohjois-Koreassa kristityt elävät kaikenlaisten uhkien alla. Totta kai me haluamme rukouksissamme muistaa vainojen olla olevia kristittyjä.

Ollessani pappina Inkerinmaalla seurakuntalaiset kertoivat miten erilaista oli silloin kun kristillinen toiminta oli ”maan alla”. He olivat hyvin kiitollisia siitä mahdollisuudesta, että saavat vapaasti kokoontua omassa rakkaassa kirkossaan. Eräs vanhus kuvasi sen jopa näin: ”Kirkkoon mennään aina, vaikka konttaamalla.”

Meillä Suomessa kristinusko on ollut itsestään selvyys. Emme aina arvaakaan, miten suuri asia on, että meillä on seurakunta, Jumalan sana ja rukouksen etuoikeus. Risti kirkon katolla kertoo ylösnousseesta Jeesuksesta, joka haluaa ohjata elämäämme. Siksi saamme riemuiten ja kiittäen mennä seurakunnan yhteisiin kokoontumisiin.

Pirkka Sieviläinen

Thu Oct 18 07:00:00 EEST 2018