Jeesus, pahan vallan voittaja

Vt. kirkkoherra Pekan mietteitä matkalle. Kuvassa Helena Vaarin saarnastuolin kirjaliina.

”Minun silmäni katsovat alati Herraan. – Käänny puoleeni ja ole minulle armollinen, sillä minä olen yksin ja avuton.” (Ps 25).

Viime viikolla muistimme talvisodan päättymistä 83 vuotta sitten. Suomen puolustus oli kestänyt 105 päivää. Muilta mailta ei tullut kaivattua aseapua. Venäjällä taas materiaalia ja miehiä tuntui riittävän. Ukrainan puolustustaistelua on usein verrattu Suomen Talvisotaan. Hyökkääjä aliarvioi päättäväisen puolustustahdon merkityksen. Lisäksi puolustusta rohkaisi usko Jumalaan. Monen pitäjän miehet lähtivät Talvisotaan kirkonmäeltä, missä veisattiin virsi ”Jumala ompi linnamme”.

Maailmassa on ulkoista pahaa, mutta ennen kaikkea pahan voimia, jotka taistelevat sisimmässämme. Tästä pahasta nousevat pahat ajatukset sanat ja teot. Sodat ja epäoikeudenmukaisuus ovat seurausta synnistä, joka helposti harhauttaa meitä väärään.

Jeesus, Pahan vallan voittaja on tullut etsimään ja pelastamaan meitä synnin ja kuoleman vallasta Isänsä valtakuntaan. Jeesus voitti ristillä pahan vallan, kun hän kärsi syyttömästi syntien rangaistuksen ja nousi kuolleista. Tähän voittoon meidätkin on liitetty kasteen ja uskon kautta.

Voisi ajatella, että hyvin monet haluaisivat olla Jeesuksen voitosta osallisia ja voittajan puolella. Asia on pikemminkin toisinpäin ja epäusko pitää monia otteessaan.

Usko on lahjaa Jumalalta, jota ei voi väkisin ottaa itselleen. Sisimmän kaipaus sisäiseen rauhaan kuitenkin johdattaa meitä lähemmäs Jumalaa. Kirkkoisä Augustinus puki sanoiksi ikiaikaisen kaipauksen: ”Ihmisen sydän on rauhaton, kunnes se löytää rauhan sinussa, Herra”.

Pekka Särkiö, vt. kirkkoherra

Valokuva Helena Vaarin kirkkotekstiilistä on Tuija Hokkasen ottama