Laulakaa

Kirkkoherra-Matin mietteitä. Kuvassa kirkkokuoro vuodelta 2015. (valokuva: Tuija Hokkanen)

Laulakaa

Ensi sunnuntain psalmissa on kehotus laulamiseen: ”Laulakaa Herralle uusi laulu” (Ps. 98:1). Kuin kaikuna tälle psalmin kehotukselle on Paavalin kehotus Efeson kristityille: ”Laulakaa täydestä sydämestä Herralle” (Ef. 5:19). Kirkkoisä Augustinus puolestaan sanoo: ”Joka laulaa, rukoilee kahdesti”.

Toisin kuin puhe laulu ja laulaminen nostavat mielemme voimallisesti arjen yläpuolelle. Jos itse ei voi tai osaa laulaa, se ei haittaa mitään. Voi kuunnella, kun toiset laulavat ja liittyä sisimmässään heidän lauluunsa. Tärkeintä on se, mitä tapahtuu sydämessä.

Monen kokemus on, että itselle läheinen virsi saattaa kulkea sisimmässä koko elämän matkan ajan. Siksi on tärkeää, että lapsemme oppivat jo varhain tärkeitä hengellisiä lauluja. Kun he aikanaan joutuvat kokemaan elämän vaivoja ja ahdistuksia, silloin he saavat rohkaisua ja lohtua lapsena oppimistaan lauluista.

Kirkko on laulava kirkko. Tulevanakin sunnuntaina kotikirkon messussa lauletaan. Tule mukaan ja anna oman äänesi kaikua Jumalan kunniaksi ja seurakunnan rakennukseksi.

Matti Tolvanen

2022-05-12 06:00:00.0