Kurkistus kirkkotekstiilien syntymiseen

Tekstiilitaiteilija Helena Vaari kävi keskiviikkona kirkossa luonnosten ja mallitilkkujen kanssa. Syyskuun alussa on tarkoitus viettää juhlamessua, jossa uudet kirkkotekstiilit ja sakraalikalusteet otetaan käyttöön. Vihreä väri on tuolloin vuorossa. Pääsemme nyt kurkistamaan vihreiden tekstiilien syntyprosessiin.

Vaarin työskentelyssä yhdistyy kangasniemeläinen sielunmaisema ja kristillinen symboliikka. Hän kuvaa suunnittelun lähtökohtiaan:
"Kangasniemellä kaikki heijastuu vedestä. Metsää, vettä ja rantoja on joka paikassa. Rannan silhuetti on rauhoittava. Jumalan luonto on kauneimmillaan. ... Meidän kuvamme heijastuu järvien peiliin, kuin toistamaan Jumalan toivetta. Hän haluaa, että elämme Hänen tahdon mukaan. Että rakastamme Jumalaa, toisiamme ja pidämme huolta toisista ja luonnosta."

Heijastus vedestä ja järvimaisema näkyvät vihreän antependiumin eli alttariliinan luonnoksesta. Vihreä väri on elämän, toivon, arjen ja kasvun väri. Siksi maiseman silhuetissa näkyvät kaikki vuodenajat. Pyhä Henki on mukana arjessa. Tekstiilissä sitä kuvaa valkoinen sulka – kuin Jumalan läsnäolo, valo ja voima. Kultapisteet reunoilla ovat Pyhän Hengen pisaroita, mitkä satavat meidän päällemme.
Kuvista näkyy, miten luonnos alkaa elää kirkkotilassa. Pyhän Hengen sulasta on tehty ensimmäinen pitsikirjailu, jonka kokoa ja väriä Vaari katsoi omalla paikallaan. Viereisessä mallitilkussa on veden välkettä eri sävyissä. Kokeiluissa näki, että alttarin edessä on melko pimeää, joten valoa saa kirjoa paljon mukaan.

Vihreästä messukasukasta Vaari kertoi seuraavaa: "Vihreän messukasukan takana nousee esiin valoisa risti. Sen inspiraationa on ollut alttaritaulun Ristiinnaulittu ja valo, mikä on Hänessä, ristissä ja taustamaisemassa. Risti on puunvärinen, kuten alttarimaalauksen risti. Kasukan edessä on kala-symboli ja valoisaa kirjontaa, kuin Pyhän Hengen valoa."

Vielä tähänkin tulee kirjottua valoa lisää ristin ympärille. Villakankaalta purkaminen ei ole kovin helppoa. On parempi katsoa ja lisätä sen jälkeen kerroksia.

Pieni kurkistus lankoihin, joista muodostuvat vapaan konekirjonnan siveltimen vedot. Lanka on muodoltaan pyöreää ja jokaiseen säikeeseen muodostuu pienen pieni varjo. Erivärisistä säikeistä yhdistyvä pinta on kolmiulotteinen ja mielenkiintoinen.

Vaari on ottanut kaikista kirkon pinnoista esimerkiksi kaiteista, ovipeileistä ja alttaritaulun väreistä itselleen sävymallit. Nämä otetaan huomioon kankaan sävyissä ja kirjontalankojen väreissä. Tekstiiliryhmä on vaikuttunut.

Kirjaliinaan tulee ommeltuna pitsikirjontana alku Psalmista 23, Herra on minun paimeneni. Tekstin takana olevaan maisemaan tulee vielä väriä lisää, jolloin liinassa voi hahmottaa myös ristin. Seuraavan kerran Vaari tulee käymään kirkossa loppukesästä. Ehkä silloin pääsemme kurkistamaan valkoisen värin maailmaan.

2020-06-01 16:29:12.0