Sisällissodan yhteinen muistopäivä Turussa 20.5. – Kaikille avoin tilaisuus televisioidaan

Kirkon viestintä

Sisällissodan ja sen jälkiselvittelyjen uhrien muistoa kunnioitetaan arkkipiispa Kari Mäkisen isännöimänä kaatuneiden muistopäivänä, sunnuntaina 20.5.2018 Turun tuomiokirkossa ja sen ympäristössä.

Tilaisuuteen osallistuvat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Juha Sipilä.

Mukana on lisäksi kaikkien eduskuntapuolueiden johtoa sekä nuorisojärjestöjen edustajia.

Tapahtuma alkaa lyhyellä muistohetkellä Turun tuomiokirkossa klo 14.00. Kirkossa kuullaan musiikkia ja sytytetään muistokynttilät. Muistohetken johtaa arkkipiispa Mäkinen.

Tilaisuuden jälkeen muistojoukko kulkee kävellen tervehdyskäynneille Turun punavankien muistomerkille ”535”, joka sijaitsee Turun Kurjenkaivonkentällä, noin 800 metrin päässä tuomiokirkolta. Sieltä siirrytään vuoden 1918 sankarimonumentille Turun tuomiokirkon viereen. Puolueiden nuorisojärjestöjen, valtiovallan sekä kirkkojen ja uskontojen edustajat laskevat molemmille muistomerkeille kukkatervehdykset.

Tilaisuus päättyy Tuomiokirkontorille, jonne on järjestetty ilmainen kahvitarjoilu. Kahvitarjoilu alkaa noin klo 15.

Muistopäivän tilaisuus on kaikille avoin. Yleisö toivotetaan tervetulleeksi niin kirkkoon, kulkueeseen ja muistomerkeille kuin Tuomiokirkontorin kahvihetkeen tapahtuman jälkeen. Televisioinnin vuoksi yleisöä pyydetään saapumaan tuomiokirkkoon viimeistään klo 13.45.

Yle televisioi tilaisuuden kokonaisuudessaan. Suora lähetys alkaa Yle TV1 -kanavalla 20.5. klo 14.

Muistopäivän toteuttavat yhteistyössä Suomen evankelis-luterilainen kirkko, valtioneuvoston kanslia, Muistovuosi 1918, Turun kaupunki, Yleisradio sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.

2018-05-17 09:29:00.0