Herran päivä

Matin mietteitä....

Ensi sunnuntain, Kirkastussunnuntain, eräässä raamatunkohdassa lienee ensimmäisiä historiallisia todisteita ja mainintoja kristittyjen viikoittaisesta juhlapäivästä. Johannes kuvaa Patmos-saaren kokemuksiaan näin:”Herran päivänä Henki valtasi minut” (Ilm. 1:10). Herran päivä on meidän sunnuntaimme. Sana ´Herra´ sunnuntain nimenä on säilynyt monissa kielissä. Muun muassa Italian kielessä käytetään sanaa Domenica (lat. Dominus=Herra).

Herra tarkoittaa UT:ssa Jeesusta Kristusta. Herran päivä, sunnuntai, merkitsee siis meille kristittyinä Jeesuksen Kristuksen päivää, hänelle omistettua päivää. Juutalaisten lauantaina viettämä sapatti korvaantui pääsiäisen jälkeen Herran päivällä, sunnuntailla. Sunnuntai onkin ns. pikkupääsiäinen. Jokaisessa messussa muistamme Kristuksen ylösnousemusta kuolleista.

Sunnuntai, Herran päivä, ei meille kristittyinä ole tiukkojen kieltojen päivä. Meidän ei tule siirtää sapattisäännöksiä sunnuntaille. Työn tekeminen sunnuntaina ei ole meiltä kiellettyä. Varhaiset kristitytkin tekivät Herran päivänä työtä. Illalla he kokoontuivat jumalanpalvelukseen.

Kuitenkin sunnuntaipäivä, Herran päivä, kannattaa jotenkin erottaa muista arkipäivistä. Jos teemme sunnuntaina samoja asioita kuin muinakin päivinä, koko elämämme on jatkuvaa arkea. Olennaisinta Herran päivän, sunnuntain, vietossa on onkin se, että löydämme tien kirkkoon ja siellä vietettävään messuun. Piispa Huovinen kirjoittaa Katekismuksessamme:”Pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle”. Tervetuloa siis tulevana Herran päivänä kirkkoon juhlimaan Kristuksen kirkastumisen päivää!

Matti Tolvanen

2017-07-26 18:55:01.0