PUISTOALUEEN ARKEOLOGISET KAIVAUKSET PÄÄTÖKSEEN

.

Teksti: Ninni Närväinen

Tutkimusten tieteellisenä tavoitteenahan oli etsiä merkkejä vuoden 1714 sissitaistelusta sekä myös kirkonseudun arkisesta ihmistoiminnasta. Muina, vähintään yhtä tärkeinä, tavoitteina oli saavuttaa mahdollisimman laaja yleisö, tuoda arkeologia lähelle tavallisia ihmisiä ja esitellä Kangasniemen kirkon sekä seurakunnan historiaa.

Sissikahakasta ei löydetty mitään varmoja merkkejä. Tiesimme jo kaivausten alkaessa, että aidan lähellä maanmuokkaus on ollut varsin voimakasta 1940- ja 1950 -luvuilla. Heti ensimmäisellä kaivausalueella paljastui, että myös kauempana aidasta alkuperäinen, tallaantunut hiekkamaakerros oli hävinnyt ja mahdollisesti sekoittunut nyt paikalla olevaan multakerrokseen. Saimme kaivauksilla vierailleilta ihmisiltä arvokasta tietoa viimeisten vuosikymmenten ihmistoiminnasta ja eräs vieras kertoi jopa yksityiskohtaisesti, miten nykyiset, suuret puut oli tuotu paikalle hevoskärryillä pieninä taimina seurakunnan metsästä. Toinen tärkeä, vierailijoita kuultu tieto liittyi aidan vieressä vielä 1960-luvulla olleisiin hevospuomeihin (joihin hevoset kiinnitettiin kirkonmenojen ajaksi). Yllättävää ja hienoa oli, että aidan vierestä löytyivät ainoat paikallaan säilyneet rakenteet, tallaantunut maanpinta ja paalunsija, jotka todennäköisesti kertovat juuri hevospuomeista. Lisäksi oletetulta puomin paikalta löytyi kaksi hevosen hammasta!

Valtaosa löydöistä tuli multamaasta, jossa eri aikakausilta peräisin olevat löydöt olivat vuosisatojen kuluessa sekoittuneet. Vanhin löytö oli mahdollisesti 1600-lopulta oleva liitupiipun koppa. Nuorimmat löydöt ajoittuvat 1970 -tai 80-luvuille.  Kappalemääräisesti eniten löytyi eri-ikäisiä lasi- ja keramiikka-astioiden paloja sekä rautaesineitä. Yhteensä löytöjä on satoja. Löytöaineisto on hyvin tyypillistä keskeiselle, vilkkaan ihmistoiminnan paikalle. Muutamia yllättäviä esineitäkin löydettiin, niistä tulee lisää tietoa analyysien edetessä.

Kaivausten yleisöä palveleva puoli sujui mainiosti. Sää suosi viimeistä kaivauspäivää lukuunottamatta. Kaivamassa kävi yhteensä 70-80 ja sen lisäksi kaivauksiin tutustumassa ainakin 300 henkilöä. Yli puolet kaivajista oli ulkopaikkakuntalaisia, osalla oli juuret Kangasniemellä, osa tuli paikkakunnalle ainoastaan kaivausten takia. Kaivauksista seurasi arvioni mukaan välitöntä turismihyötyä kunnalle ja seurakunnalle. Halukkaille vierailijoille esiteltiin kirkonmäen historiaa (mm. kävelykierros vanhan kirkon paikalle) sekä yleisemmin Kangasniemeä ja seurakuntaa. Kaukaisimmat kaivauksiin tutustuneet vieraat tulivat Yhdysvalloista. Kaivauksista tehtiin kaksi lehtijuttua Kunnallislehteen sekä radiouutinen YLEn Radio Suomeen.

Muistojen ja tarinoiden Kangasniemi -projektille tämän vuoden kaivaukset olivat suurin yleisömenestys koskaan. Tavoitimme kohdeyleisömme hienosti ja saimme mahdollisuuden esitellä arkeologiaa sekä Kangasniemen historiaa laajalle ihmisjoukolle. Lämmin kiitos yhteistyöstä!

Ninni Närväinen, ninninarvainen@gmail.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ulla Moilanen, ullamoilanen1@gmail.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2017-07-19 19:32:16.0